Om Relate AB och Robin Askelöf

Robin Askelöf är konsult inom kommunikation, PR och varumärken och drev fram till september 2012 Relate AB – ett bolag som hjälpte uppdragsgivare inom dessa frågor.

Idag är han anställd konsult och del av ledningen på kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson. Robin har tidigare varit konsult inom PR och kommunikation (JKL) och varumärken (Differ), VD och chefredaktör på Shortcut samt även kommunikationschef på konsultbolaget Connecta.

Arkiv

Back to Mac

Igår kväll gick Apples stora event ”Back to Mac” av stapeln och som alltid fascineras man över Apples förmåga att regissera produktlanseringar och beröra sina anhängare världen över. Dessutom var eventet en uppvisning i produkt- och tjänsteutveckling.

Sättet som Apple bedriver produktutveckling är sannolikt avgörande för deras framgång. Redan genom iTunes och iPod började de paketera produkter och tjänster i ett. iPod må ha varit en bra musikspelare när den kom, men det som avgjorde var att Apple tillgängliggjorde den digitala musiken för massorna. Innan iTunes fick konsumenten ladda ner MP3-filer och själva lära sig hur man bäst förde över sina filer till spelaren. Apple gav konsumenterna ett enkelt sätt att köpa, ladda hem och föra över digital musik.

På samma sätt angrep Apple telefonmarknaden. iPhone är i sig en bra produkt, men nyckeln ligger i att Apple gör det enkelt för kunden att bestämma innehållet – den här gången via App Store. Det dröjde lustigt nog ett par år innan konkurrenterna började komma ikapp.

Igår fick vi se intressanta exempel på hur Apple nu tar nästa steg på datormarknaden genom att utnyttja styrkor och lärdomar från iPod, iPhone och iPad. När de nu öppnar upp App Store för Mac och gör nästa version av Mac OS X mer likt iOS räknar Apple sannolikt med att det blir ännu enklare att byta från PC till Mac. Det ska bli riktigt intressant att se hur det tas emot i praktiken. För egen del är jag redan såld på nya Macbook Air.

facebookTweet ThisDeliciousDiggTechnorati

Lämna en kommentar